Solenis saa päätökseen Diverseyn hankinnan 4,6 miljardilla dollarilla

Jul 05, 2023

Kauppa yhdistää kaksi alan johtajaa viereisillä, mutta toisiaan täydentävillä markkinoilla

WILMINGTON, Delaware (USA) – Solenis, vesi-intensiivisillä teollisuuden aloilla käytettävien erikoiskemikaalien johtava valmistaja on saattanut loppuun aiemmin julkistamansa Diversey Holdings, Ltd. -yritysoston, joka astuu voimaan 5. heinäkuuta. Kaupan arvo on yhteensä noin 4,6 miljardia $. Diversey on johtava hygienia-, infektioiden ehkäisy- ja puhdistustuotteiden ja -teknologian toimittaja.

Yritysoston myötä Solenis kasvaa yritykseksi, joka toimii yli 130 maassa, jolla on 71 tuotantolaitosta ja yli 15 000 työntekijää. Platinum Equity osti Solenisin, jonka pääkonttori sijaitsee Delawaren Wilmingtonissa, vuonna 2021. Diverseyn enemmistöosakas Bain Capital omistaa vähemmistöosuuden Solenisista tämän kaupan seurauksena.

"Tämän yhdistymisen ansiosta Solenis on monipuolisempi yritys, jolla on huomattavasti laajempi globaali kattavuus ja mahdollisuus tarjota kokonaisratkaisu, joka täyttää asiakkaiden tarpeet ja vastaa vedenhallintaan, puhdistukseen ja hygieniaan liittyviin kysymyksiin globaalisti", sanoo John Panichella, Solenisin toimitusjohtaja. "Yhdessä luomme perustan, jonka pohjalta voimme jatkaa vahvojen asiakaskumppanuuksiemme, johtavien innovointiratkaisujen ja lisäarvoa tuottavien palveluiden hyödyntämistä Solenisin aggressiivisen kasvun edistämiseksi. Platinum Equityn jatkuvan tuen ansiosta voimme olla varmoja siitä, että maksimoimme lupaavat tulevaisuuden mahdollisuudet."

Panichella totesi, että Diverseyn siivous- ja hygieniatuotteet ja -teknologiat auttavat luomaan ristiinmyyntimahdollisuuksia, jotka tekevät Solenisista entistä arvokkaamman kumppanin asiakkaille. "Meillä on nyt paljon paremmat mahdollisuudet auttaa asiakkaitamme selviämään kriittisistä kestävyyshaasteista, vähentämään ympäristövaikutuksia ja luomaan puhtaampaa ja turvallisempaa maailmaa", hän sanoo.

"Tämä muutosmahdollisuus yhdistää kaksi innovatiivista yritystä, jotka ovat molemmat kehittäneet ratkaisuja moniin maailman suurimpiin haasteisiin yli 100 vuoden ajan", Platinum Equityn yhteispuheenjohtaja Jacob Kotzubei sanoo. "Yhdistämällä voimansa ne pystyvät vauhdittamaan kehitystä useilla voimakkaasti kasvavilla loppumarkkinoilla."

"Olemme innoissamme siitä, että voimme luoda entistä laajemman ja kasvuhakuisemman alustan, jonka avulla Solenis pystyy kasvattamaan toimintaansa entistä enemmän sekä yritysostojen kautta että tekemällä lisää yritysostoja ydin- ja lähimarkkinoilla", Platinum Equityn Managing Director Nathan Eldridge lisää.

Neuvonantajat

BofA Securities, Goldman Sachs ja Piper Sandler toimivat Solenisin rahoitusneuvonantajina yrityskaupassa. Gibson, Dunn & Crutcher LLP toimi oikeusavustajana ja Willkie Farr & Gallagher LLP tarjosi lainarahoitusneuvontaa Platinum Equitylle ja Solenisille. BofA Securities ja Goldman Sachs johtivat yritysoston lainarahoitusta.

Solenis

Solenis on johtava maailmanlaajuinen erikoiskemikaalien valmistaja, jonka päämääränä on toimittaa kestäviä ratkaisuja runsaasti vettä kuluttaville teollisuudenaloille, kuten kuluttaja-, teollisuus-, laitos-, elintarvike- ja juoma- sekä allas- ja kylpylävesimarkkinoille. Platinum Equityn omistaman yrityksen tuotevalikoimaan kuuluu laaja valikoima vedenpuhdistuskemikaaleja, prosessiapuvälineitä, toiminnallisia lisäaineita, puhdistusaineita ja desinfiointiaineita sekä huippuluokan valvonta- ja ohjausjärjestelmiä. Asiakkaat käyttävät näitä tekniikoita toiminnan tehostamiseen, tuotteiden laadun parantamiseen, laitoksen omaisuuden suojaamiseen, ympäristövaikutusten minimointiin sekä puhtaampien ja turvallisempien ympäristöjen luomiseen. Delawaren Wilmingtonissa päämajaansa pitävällä yrityksellä on 71 strategista tuotantolaitosta eri puolilla maailmaa. Yrityksellä on yli 15 000 ammattilaisen tiimi 130 maassa kuudella mantereella. Solenis on vuonna 2023 US Best Managed Company (Yhdysvaltain parhaiten hallinnoitu yritys).

Lisätietoja Solenisista on osoitteessa www.Solenis.com tai sosiaalisessa mediassa.

Platinum Equity

Tom Goresin vuonna 1995 perustama Platinum Equity on maailmanlaajuinen sijoitusyhtiö, jolla on noin 36 miljardia dollaria hallittavaa omaisuutta ja salkussa noin 50 toimivaa yritystä, jotka palvelevat asiakkaita ympäri maailmaa. Platinum Equity on erikoistunut fuusioihin, yritysostoihin ja toimintoihin – tavaramerkkistrategiaan, jota kutsutaan nimellä M&A&O® – ostaessaan ja edistäessään yrityksiä monilta eri liiketoimintamarkkinoilta, kuten valmistuksesta, jakelusta, kuljetuksesta ja logistiikasta, laitteiden vuokrauksesta, metallipalveluista, mediasta ja viihteestä, teknologiasta, televiestinnästä ja muilta aloilta. Viimeisten 27 vuoden aikana Platinum Equity on tehnyt yli 350 yritysostoa.

LISÄTIETOJA:

Solenis